03/16/2019 - The Bremen Town Musicians from a Psychological and Neurobiological Perspective.

Saturday, March 16, 2019 - 20:00
Room/Location:
Cafe Alma im Kito, Alte Hafenstr. 30, Bremen, Vegesack

200 Anniversary of the Bremen Town Musicians "The Bremen Town Musicians in the Light of Culture, Science and World Peace"

"The Bremen Town Musicians from a Psychological and Neurobiological Perspective." Prof. Dr. Ahmed Karim, Jacobs University

Many fairy tales and literary works have been examined from a psychological and psychoanalytical point of view, and these investigations have helped to bring about new insights and perspectives. Remarkably, the Grimm fairy tale "Die Bremer Stadtmusikanten", written in 1819, has so far been miserably overlooked by psychologists. But only so far!

On 16.03.2019 the internationally renowned psychotherapist and brain researcher Prof. Dr. Ahmed A. Karim will illuminate the Bremen Town Musicians from a psychological and neurobiological point of view for the first time on the occasion of the 200th anniversary of this fairy tale. In his multimedia lecture with subsequent discussion, he will discuss the following psychological topics from the fairy tale: Escape from home, successful aging, neurobiological findings on animal intelligence and deceptive behaviour and probably the most exciting question: Why the Bremen Town Musicians never arrived in Bremen.

About the speaker:
Prof. Dr. Ahmed A. Karim is Professor for Psychology at Jacobs University in Bremen, Associate Professor for Health Psychology and Neurorehabilitation at SRH Mobile University and Research Group Leader at the University Clinic for Psychiatry and Psychotherapy in Tübingen. His research group investigates which brain changes occur in learning processes and in mental disorders and how neuropsychiatric disorders can be treated. He has published his research work in numerous international journals, for which he has received several awards.

We look forward to welcoming you and your friends to the exciting multimedia presentations.

Venue: Cafe Alma im Kito, Alte Hafenstr. 30, Bremen, Vegesack

Admission is free

The story of the Bremen Town Musicians offers a diverse spectrum for creative debate. From March to September, renowned international scientists and cultural entrepreneurs will present their perspectives in a special anniversary series of talks on this world-famous story of the Brothers Grimm. here in Bremen. The anniversary lecture series "The Bremen Town Musicians in the Light of Culture, Science and World Peace" highlights the story from a historical, cultural and scientific perspective. This unique project aims to cast a new and modern light on this traditional fairy tale which has made Bremen famous all over the world!

The anniversary lectures in Bremen North will take place at various historically significant locations such as the Schulschiff Deutschland, Cafe Alma in the Kito and Jacobs University. Everyone is welcome to attend these international cultural outreach events.

„Die Bremer Stadtmusikanten aus psychologischer und neurobiologischer Sicht“ Prof. Dr. Ahmed Karim, Jacobs University

Viele Märchen und literarische Werke wurden aus psychologischer und psychoanalytischer Sicht untersucht, wobei diese Untersuchungen zu neuen Erkenntnissen und Perspektiven verholfen haben. Bemerkenswerterweise wurde das Grimm-Märchen "Die Bremer Stadtmusikanten", das im Jahre 1819 entstanden ist, bisher von Psychologen kläglich übersehen. Jedoch nur bisher!

Am 16.03.2019 wird Ihnen der international renommierte Psychotherapeut und Gehirnforscher Prof. Dr. Ahmed A. Karim zum Anlass des 200-jährigen Jubiläums dieses Märchens erstmalig die Bremer Stadtmusikanten aus psychologischer und neurobiologischer Sicht beleuchten. In seinem multimedialen Vortrag mit anschließender Diskussion wird er u.a. auf folgende psychologische Themen aus dem Märchen eingehen: Flucht aus der Heimat, erfolgreiches Altern, neurobiologische Erkenntnisse zur Tierintelligenz und Täuschungsverhalten und die wohl spannendste Frage: Warum die Bremer Stadtmusikanten nie in Bremen ankamen.

Über den Referent:
Prof. Dr. Ahmed A. Karim ist Professor für Psychologie an der Jacobs University in Bremen, Associate Professor für Gesundheitspsychologie und Neurorehabilitation an der SRH Mobile University und Forschungsgruppenleiter an der Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie in Tübingen. Seine Forschungsgruppe untersucht welche Gehirnveränderungen bei Lernprozessen sowie bei psychischen Störungen stattfinden und wie neuropsychiatrische Störungen therapiert werden können. Seine Forschungsarbeiten hat er in zahlreichen internationalen Fachzeitschriften publiziert, wofür er auch mehrfach ausgezeichnet wurde.

Über die Veranstaltungsreihe:
Die Jubiläumsvortragsreihe zum 200-jährigen Bestehen der Bremer Stadtmusikanten findet von März bis September 2019 statt. Die Präsentationen von versierten Künstlern, renommierten Wissenschaftlern und Forschern finden an bedeutenden historischen Orten in Bremen Nord am Weserufer statt. Die einzigartige Serie öffnet ein neues und modernes Kapitel über diese international gefeierte Geschichte, die Bremen berühmt gemacht hat. Bremen bleibt die Stadt, die das Herz und den Verstand der Menschen in alle Teile der Welt durch diese beliebte Geschichte immer noch berührt. Jeder ist herzlich eingeladen, an den Vorträgen und Feierlichkeiten in Bremen Nord teilzunehmen.

Wir freuen uns sehr, Sie und Ihre Freunde bei den spannenden multimedialen Vorträgen begrüßen zu dürfen.

Veranstaltungsort: Cafe Alma im Kito, Alte Hafenstr. 30, Bremen, Vegesack
Der Eintritt ist frei

Aufgrund der begrenzten Platzzahl wird um eine Voranmeldung gebeten.
Cynthia Nieland: Anmeldung und Platzreservierung : Tel. 0421-632214